12 nejzajímavějších fashion kolaborací

7. 5. 2018 | Petr Míka | MÓDA sdílet tweet pin

Spolupráce mezi designéry módních domů a umělci nejsou žádnou novinkou. Svět módy a umění byl odjakživa spjat a propojen lidmi stejného smýšlení. Vždyť přece samotní návrháři se při svých kolekcích nechávali inspirovat starým i moderním uměním, architekturou, přírodou, malíři i filmovými ikonami. Podívejte se na několik vybraných kolaborací, které stojí za to si připomenout i včetně těch aktuálních.

Yves Saint Laurent a Andy Warhol

Píše se rok 1974 a již tehdy známý Andy Warhol ztvárnil svým ikonickým rukopisem mladého návrháře Yvese, se kterým měl mnoho společného. Dívali se na svět stejnýma očima a vybočovali z řady. Obraz zachycuje atmosféru 70. let jako popovou couture esenci.

Yves Saint Laurent vnesl do módy nový dech, styl, který osvobodil ženy od jasně definovaných, naškrobených siluet Haute couture a vymyslel Ready-to-wear. Dal jim volnost pohybu, spontánnost a jako první navrhl dámský kalhotový kostým, který je legendární dodnes. Vznikla tak konfekce. Pop-artový obraz Yvese byl pokračováním série portrétů známých osobností, které Warhola obklopovaly. Mezi zvěčněné patří i Jackie Kennedy, Willy Brandt nebo Mick Jagger. Stal se odkazem tehdejší doby ztvárňující intimní vztah mezi módou a uměním.

 

Louis Vuitton a Takashi Murakami

Tento módní dům má neuvěřitelný talent na navazování legendárních spoluprací. V roce 2000 oslovil Louis Vuitton japonského umělce Takashi Murakami, který vypustil do světa jedny z nejznámějších  IT kabelek tehdejší doby. Klasický monogram LV v hnědé přetvořil do multibarevné verze na bílém podkladu. Dnes je tento vzor stejně populární jako jeho originál. Na tento design si pamatuje snad každý, včetně těch, které móda míjí obloukem. Ikonické kabelky nosily celebrity jako Paris Hilton i Lindsay Lohan. Kromě multibarevného monogramu navrhl Takashi i další kreativní kousky. Vzpomínáte si na potisk Monogramouflage, kabelku Cherry Blossom nebo tašku Character?

 

Marc Jacobs a Juergen Teller

Jsou i takové spolupráce, které značky vyloženě potřebují. Jednou z nich je kolaborace s fotografem Juergenem Tellerem. Když se Teller poprvé v roce 1998 zapojil do reklamní kampaně Marca Jacobse, značka konečně našla svou identitu, rukopis, po kterém toužila již roky. Fotograf je nyní neoddělitelnou součástí značky, která je mozkem za více než deseti reklamními kampaněmi značky Marc Jacobs, mezi kterými jsou na vizuálech takové osobnosti jako Helena Bonham Carter, Sofia Coppola, Victoria Beckham, Dakota Fanning a mnoho dalších.

 

Alexander McQueen a Björk

Epický vztah mezi Björk a McQueena začal tehdy, když Björk v roce 1997 vydávala album Homogenic. Björk chtěla být na obalu alba ztvárněna jako ženská bojovnice, která používá místo zbraně lásku. Oslovila tehdy svého blízké přítele Alexandra, aby jí pomohl vytvořit kostým, který by její vizi naplňoval. Vytvořil japonské kimono šaty s orientálními prvky, které pro ni speciálně vyrobil v londýnském studiu. V té době pracoval ve Francii u Givenchy. Obal alba se stal stejně ikonický, jako celý jeho obsah. McQueen spolupracoval s Björk i další dlouhé roky a vytvořil pro ni několik legendárních kostýmů. Možná si vzpomenete na labutí šaty z peří, svatební róbu s perlami a korzetem nebo kostým z klipu Who Is It? pošitý  rolničkami.

 

Adidas x Pharrell Williams

Pharrell Williams je král spoluprací a ne jen v módě. Ať už produkuje píseň, nebo navrhne tenisky, hudební multitalent dává každému projektu přidanou hodnotu. Nikdy dříve to nebylo tak zřejmé, jako právě při jeho první spolupráci s Adidas pro US Open. Williams byl osobně zodpovědný za vytvoření oblečení pro tenistu Saschu Zvereva. Williamsova kolaborace se stala tak populární, že z oblečení pro sportovce se od roku 2014 rozrostla na celou linii oblečení, bot a doplňků, která je dostupná v obchodech. Jeho znovuzrozené klasické tenisky Stan Smith jste nemohli přehlédnout. Kromě těchto počinů spustil s Adidas i charitativní projekt, který je zaměřen na spojování lidí různých kultur.

 

Lacoste a Peter Saville

Peter Saville je britský designér a grafický guru, který často spolupracuje s hudebníky. Je známý např. svými návrhy obalů na alba kapely Joy Division.  Za svou práci také získal prestižní ocenění v London Design. Dříve spolupracoval s oděvní značkou Supreme nebo Kanye Westem. Peter v roce 2013 pro Lacoste přepracoval k 80. výročí značky ikonické logo krokodýla. Bylo použité pro limitovanou edici polo triček. Nechtěl měnit jejich barevnou škálu, za to si ale pohrál s různými návrhy ikonického loga. Digitálně ho “rozbil” na 80 různých variant. Trička byla okamžitě vyprodaná a stala se tak sběratelským kouskem.

 

Valentino a Michal Pudelka

V roce 2015 se kreativní ředitelé módního domu Valentino spojili do té doby s neznámým slovenským fotografem Michalem Pudelkou. Měl pro ně realizovat foto vizuály pro jarní a letní kolekci. Pod jeho rukama tak vznikla jedna z nejkrásnějších módních kampaní toho roku a odstartovala jeho mezinárodní kariéru. Michal má neskutečný cit pro kompozici a opravdové umělecké cítění. Získal si u Valentina důvěru a díky tomu pokračoval ve spolupráci i na dalších projektech. Zimní kolekce ze stejného roku se fotila dokonce celá v Bratislavě v budově národního divadla. Kromě Valentina fotil i pro další značky jako je Nehera, kolaboraci Erdem s H&M, časopisy Time nebo Vogue.

 

Manolo Blahnik a Rihanna

Riri je královna spoluprací stejně jako Pharell Williams. Již potřetí se nadaná zpěvačka spojila s obuvnickým guru Manolem Blahnikem.  Rihanna má talent, na co sáhne, je rozhodně vidět, proto se nebojí navrhnout i pár zabijáckých bot. Posledním Rihanniným počinem minulého roku byla kolekce čtyř modelů sandálů z průhledného PVC zdobená barevnými krystaly Swarovski. První pár těchto gladiátorek představila i ve svém hudebním klipu Wild Thoughts. Manolo na Rihanně  obdivuje její talent a přirozené nadání pro pohyb. Rihanna zase opěvuje dokonalé řemeslné zpracování Manolových bot, kterým se designer věnuje již přes 45 let.  

 

Lindex a mladí umělci

I v konfekci najdeme skvělé realizace. Jednou z nich je severská značka Lindex podporující mladé umělce. V jedinečné spolupráci s osmi mladými artisty představuje Lindex kampaň „Art Meets Fashion“ – inspirativní a expresivní módní kolekci, která spojuje různé umělecké formy. Dílo mohli kreativci pojmout zcela po svém, hlavním tématem byla oslava ženství. Každý použil pro své návrhy jiné umělecké motivy a techniky. Společným aspektem všech osmi děl je to, že jsou vizuálně silné, výrazné a obsahují nesčetné množství barev. Značka chce kampaní upozornit mimo jiné také na to, že ženy mají ve světě velmi důležité postavení. Výtěžek z prodaných kusů půjde na projekt HER, což je iniciativa, která usiluje o posílení postavení žen pracujících v globálních dodavatelských řetězcích. Oblečení z kolekce mladých návrhářů koupíte v obchodech Lindex a online od února 2018.

sdílet tweet pin