BMW představilo nejvýkonnější produkční M5 v historii. Z 0 na 200 km/h sprintuje za méně než 11 vteřin.

6. 5. 2018 | REDAKCE | AUTA sdílet tweet pin

BMW M5 odjakživa platilo za synonymum pro velký sedan, kombinující reprezentativní vzhled, ohromující výkon, skvělé jízdní vlastnosti a nebývalý komfort, jenž se posádce dostávalo v luxusem překypujícím interiéru. Ostatně to platí i o jeho současné generaci, která byla představena v rámci loňského ročníku autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Nyní ale přichází ve své nejvýkonnější podobě.

Už základní verze nové generace M5 při svém uvedení zaujala vedle nenapodobitelného agresivního vzezření hlavně jízdními parametry. U bavorského supersedanu se poprvé v historii objevil pohon 4×4 s označením M xDrive. Ten na všechna kola posílal výkon 600 koňských sil a točivý moment 750 Nm. O tato čísla se stará zcela nový 4,4 litrový vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly.

Ani taková porce výkonu však inženýrům bavorské automobilky nebyla dost. Nedávno tak světu představili novou verzi aktuální generace BMW M5 – Competition.

K nejočekávanější změně došlo samozřejmě pod kapotou. Již zmíněný, 4,4 litrový motor V8 byl upraven a nyní disponuje výkonem 625 koňských sil. Maximální hodnota točivého momentu se sice nijak nezměnila. Stále zůstává na 750 Nm, nyní je ale k dispozici ve výrazně širším pásmu otáček motoru (od 1800 do 5800 otáček za minutu). Díky nárůstu výkonu a možnosti déle využívat maximální točivý moment dokáže BMW M5 Competition akcelerovat z klidu na 100 km/h za pouhých 3,3 vteřiny a na dvojnásobek této rychlosti se dostane za 10,8 vteřiny, o 0,3 rychleji než standardní BMW M5. Krom motoru prošlo výraznými proměnami i výfukové potrubí vozu, které je modelu M5 Competition vyráběno přímo na míru. Díky jeho novým svodům mají turbodmychadla motoru fungovat s výrazně nižšími prodlevami a řidič se tak může těšit z rychlejších a hlavně ostřejších reakcí na práci s plynovým pedálem. Krom navýšení výkonu se BMW M5 postaralo i patřičnou úpravu zvukového projevu vozu. Na tom mají největší podíl nové, dvojité koncovky výfuku s elektronicky ovládanými škrtícími klapkami. Ty upravují zvuk vozu v závislosti na zvoleném jízdním režimu nebo na základě stisknutí speciálního tlačítka „M Sound Control“, které vůz okamžitě přepne do tiššího režimu. Při pozdním návratu z okruhových radovánek, tak už nebudete se svou ukřičenou „em pětkou“ budit manželku, děti a všechny sousedy v okruhu dvou kilometrů.

Ekologicky smýšlející čtenáře jistě potěší i fakt, že BMW nově do výfukového potrubí M5 implementovali DPF filtr pro zachytávání pevných částic ve výfukových plynech.

Výkon motoru je, stejně jako u standardní BMW M5, přenášen na kola skrze automatickou převodovku M Steptronic a pohon všech kol M xDrive s aktivním zadním M diferenciálem. Ten lze mimochodem sepnout ve třech různých režimech – 4WD, 4 WD Sport a 2WD. Z „em pětky“ se tak po stisknutí jediného tlačítka může rázem stát pravověrná zadokolka.

Změny se dotkly i samotné konstrukce vozu. Například motor je nyní pevněji spojen s rámem. To má za následek nejen jeho ostřejší reakce, ale i zvýšení stability auta v zatáčkách. S tím souvisí i úprava v nastavení adaptivních tlumičů, snížení světlé výšky vozu o 7 mm a další změny v oblasti zavěšení kol nebo nového stabilizátoru.

Do standardní výbavy vozu se nově dostala sportovní, 20ti palcová kovaná dvoubarevná kola z lehké slitiny Y-spoke. Za těmito masivními koly se skrývají výkonné šestipístkové kotoučové brzdy. Ty jsou v základním provedení ocelové, v nabídce jsou ale i výkonnější karbon-keramické.

Cena vozu bude uveřejněna po zahájení výroby na začátku června 2018, kdy se rovněž vůz objeví na hlavních evropských, amerických i asijských trzích.

sdílet tweet pin