Gas & Oil Motorcycles – Custom motocykly z Prahy

1. 2. 2018 | Tomáš Bederka | LIFESTYLE sdílet tweet pin

Poslední dobou vám přinášíme rozhovory s lidmi z branže hudební, nebo nějakého jiného uměleckého směru. Dnes jsme si pro vás vybrali také umělecký směr, ale nebude to jen tak ledajaké umění. Nebude to žádný muzikant, tanečník, herec ani youtuber. Dnes jsme vyzpovídali Matěje z dílny Gas & Oil Bespoke Motorcycles, kde se věnují přestavbám motocyklů. Ale ne jen tak ledajakým přestavbám, ale pořádně našlapaným a designově krásným retro kouskům, které byste pomalu nechtěli dát ani tak na silnici, jako k sobě do obýváku a kochat se pohledem. Dámy a pánové, držte si klobouky, kola se roztáčí a přichází chlapi z Gas & Oil.

Matěji, já Vaší práci viděl, obdivuju ji, mohl byste Vás a Vaší firmu představit našim čtenářům?

Těší mne, že se Vám naše práce líbí. Gas & Oil je značka která teď oslavila 4 roky své existence. Naším hlavním cílem je jít proti současným trendům a možná i době samé. Abys tomu dobře rozuměl. Zaměřili jsme se na motocykly ze 70. – 90. let, tedy stroje, které zažily Kurta Cobaina na žebříčku světových hitparád, tak Pulp Fiction na filmových plátnech. Jsou to stroje, které byly vyráběny s pečlivostí, stroje kde vítězí mechanika nad elektronikou, stroje, které mají svůj příběh a pamatují různé technologické inovace. Tyhle „mopedy“ my upravujeme v duchu Cafe Racer, Scrambler, Tracker. Tedy jsou to ideální platformy pro naši fantazii. Možná se ptáte, proč zrovna tyhle stroje? Je to tím, že jsou v současné době, cenově dostupné a co je důležité, jsou oproti současným motocyklům mnohem vhodnější na úpravy. Také se nám líbí to, že je to taková jistá recyklace. Neboť stroj 30 let starý, který má naběháno například 70 tisíc kilometrů, dokáže po generálce nalítat dalších 70 tisíc a tak stále dokola, dokud na něj budou náhradní díly. Abych tedy jednoduše odpověděl na tvou otázku, značka Gas & Oil vytváří originální stroje, které jsou šité na míru svého jezdce, jak po jízdní stránce, tak samozřejmě po stránce designové. Je pro nás důležité, aby každý stroj, který opustí dílnu, byl originální ať s ním zastavíš kdekoliv na světě, tak aby tě také dovezl vždy do cíle.

 

Kolik vás v dílně je?

Ani na tuhle otázku není lehké odpovědět 🙂 .  Základ týmu je Matěj a Martin. Pak následuje celá řada různých externistů a pomocníků. Celý kolos čítá přibližně 14 aktérů.

 

Tak to vás je opravdu požehnaně! Jak dlouho se přestavbám motocyklů věnujete a jak jste s tím vůbec začal?

Motocyklům se věnuji nějakých 6 let. Vše začalo s mým prvním projektem Yamaha SR 500, na kterém jezdím dodnes a s kterým jsme toho už opravdu dost zažili.

 

Yamaha SR 500 Cafe Racer  z dílny Gas & Oil. Foto: Jakub Frey

 

Kterou přestavbu byste označil jako tu nejúspěšnější a proč?

Nejúspěšnější? Myslím, že je to trošku individuální. Já osobně bych prohlásil za nejúspěšnější projekt právě první. Tedy Yamahu SR 500 s názvem #GO1 | Old Fox. Díky úspěchu, kterému se stroji dostalo, jsem se rozhodl založit značku Gas & Oil. Pro mne, je to tedy neúspěšnější projekt. Samozřejmě, že pokud bych to měl hodnotit z pohledu nezaujatého diváka, řekl bych, že nejúspěšnější projekt je ještě rozpracován. S ním plánujeme účast i na zahraničních výstavách, je to Moto Guzzi Le Mans z roku 76. Jedná se o závodního plnokrevníka, motocykl na kterým kombinujeme původní mechanismus s moderní elektronikou. Čistý minimalismus s několika detaily. Je to také motocykl, který je raritou sám o sobě.

 

A kterou přestavbu byste označil jako vůbec nejnáročnější?

On každý projekt je hodně náročný, a asi nejnáročnější je zmíněná Moto Guzzi, na té pracujeme již 9 měsíců.

 

BMW R80 z dílny Gas & Oil. Foto: Jakub Frey

 

Jaké motocykly jsou k takovým přestavbám nejvhodnější?

Ideální jsou Japonské stroje z 80. a 90. let. Mají rozumnou pořizovací cenu, je na ně dostatek náhradních dílů. Samozřejmě jsou zde další značky, které mají zajímavé modely vhodné na úpravy. BMW řada modelů R. Triumph, Moto Guzzi, Royal Enfield.

 

Jak dlouho přibližně trvá taková přestavba? Od počáteční domluvy, rozpočtu až po práci a předání?

Průměrně pracujeme na projektu 3 měsíce. Je to samozřejmě dost individuální, jen samotné vypracování vizuálního návrhu, který majitele osloví trvá někdy celý měsíc.

 

Na kolik tak přibližně přijde přestavba jednoho motocyklu? Bez počáteční investice do samotného motocyklu.

Je to choulostivé téma, už pro to, že není dán strop. Hodně záleží na tom, jaké je motocykl značky a jakého roku. Samozřejmě v jakém je stavu a v neposlední řadě, jak zní vaše představa. Pokud opravdu chcete slyšet nějakou částku, kolik může stát průměrně originální motocykl, který bude bez kompromisů, řeknu: 150 tisíc.

 

BMW K100 v akci. Foto: Martin Kroužek

 

Dostali jste někdy něčím netradiční až nesmyslnou objednávku?

Nesmyslné objednávky chodí dost často, lidé většinou chtějí podobný stroj jako viděli v některém ze zahraničních magazínů. Bohužel mají mylnou představu právě o finanční stránce věci. Nesmyslné zadání se někdy také objeví, ale to vždy vysvětlíme majiteli co je a co není možné.

 

Máte nějaký zajímavý příběh z Vaší práce?

Za zajímavý příběh považuji práci samotnou. Mne osobně baví kombinace kreativní a mechanické činnosti. Líbí se mi věci vymýšlet, konstruovat a poté jít a vytvářet je. Pracuji na mém snu, bez ohledu na módní tendence, politické události, nebo potřeby společnosti. Dílna je inspirující prostor, kde můžete také vidět, podobně jako v technickém muzeu, spoustu zajímavých mechanismů a pozorovat, co vše člověk už vymyslel. Krásnou stránkou této práce je také její závěrečná pasáž. Kdy je projekt hotový a my vztah s majitelem nekončíme. Děláme společné vyjížďky a užíváme si to pravé „motocyklení“ a možnost ujet na chvilku všemu a všem.

 

Honda XL 500R v akci. Foto: Jakub Frey

 

A co nějaká vtipná historka z dílny? Našla by se?

Myslím, že nedokáži interpretovat onu dílenskou srandu takto na papír. Dílenský humor je úzce spjat s atmosférou a vším co na dílně je. Tenhle humor nelze pochopit bez toho, aby člověk vnímal vůni benzínu a oleje. Konec konců, můžete se zastavit a přesvědčit se.

 

A kde najdeme Vaší dílnu?

Dílnu, jak já rád říkám: základnu, najdete ve Vrbově ulici na Pražském Braníku. Je to na první pohled obyčejná garáž, ale nenechte se zmást.

Kontakt: http://gobespokemotorcycles.com

 

Dirt Party | Honda CB 250 G from Gas & Oil Bespoke Motorcycles on Vimeo.

 

sdílet tweet pin